En helg i Jorm

I helgen var jag och Kent till Jorm. Erik följde också med.
Det var tänkt att vi skulle dit och åka skoter från början men det blev samma helg som Stures mamma Sanna fyllde 85 år så mamma och Sture var också där.

Vi åkte upp i torsdags och kom fram vid halvtolv på natten. Efter lite trixande och försök att köra C5an upp till stugan så fick de till slut ge upp i närheten av stugan och bära packningen därifrån. Kattorna kom först så de började med en husasyn. De hittade ett antal intressanta ställen. Sen skulle vi bädda vår bäddsoffa och tog fram sängkläder, då fick vi en trevlig överaskning. När jag lyft lite hittade vi ett råttbo på täckena, eller i alla fall en toalätt.. En grop i täcket var fylld med råttskit. Så det var bara att slänga ut och bädda med filtar istället.

I fredags åkte vi ut på en tur med skotrarna. Det gick inge bra för mig, jag körde fast mest hela tiden. Jag skyller på att jag inte är van. Man måste nog träna lite så man får rätt teknik. Jag började på mammas klassiker men fick byta till Kents 800 efter ett tag.. Den var lite lättare och roligare att köra. Pojkarna lekte lite i backarna och Kent snurrade lite med klassikern. Det såg ganska läskigt ut men det gick bra, det var lite för brant för en touring kanske.. ;) Inte lätt att se när allt är vitt.
De for och gjorde lite bakrulleåkning. Såhär såg det ut i backen efter dem:


Det är brantare än det ser ut..

När vi kom tillbaka till stugan hade mamma och Sture kommit dit så pojkarna fick ut och leka själva efter att vi fikat lite.

På lördagen kände jag mig som en gammal kärring. Jag kunde inte sätta ihop händerna bakom ryggen, ändå hade jag stretchat kvällen innan. Pojkarna fick åka själva igen. Jag följde med mamma och Sture till Sanna istället. Alida var där och hon ville träffa katterna så vi tog med dem dit. Alida blev väldigt glad och jagade dem runt mest hela huset tills de äntligen fick gömma sig och sova lite.
Gunvald la sig i buren så Alida gick dit och klappade honom tills han somnade. Gissa vem som blev Alidas favorit sen.. :) När vi skulle gå kunde jag knappt hitta igen Evald. Han hade hittat ett bra gömställe. När jag äntligen hittade honom, i en låda med matt-trasor, hade mamma och Sture lessnat på att vänta och åkt upp till Per-Martin, Stures äldsta bror. Där blev de kvar ett tag så jag fick vänta på dem i stojet hos Sanna. Det var barn överallt tror jag. Allt bara för att Evald hittat ett så bra gömställe.
När vi kom hem var det vara att göra sig i ordning för kalaset för Sanna.
Vi ar på Korpens öga och åt jättegod mat! Det var grillat kött, klyftpotatis med morötter, jättegod sallad och ett bröd med jättgod kryddning och oliver. Riktigt gott var det! Och väldigt trevligt. Man fick höra om en hel del hyss som Sture och hans syskon hade haft för sig. Deras gamla rektor var med så det blev en hel del prat om skolhyss.

På söndagen for vi ut på en sista tur innan vi skulle hem. Det hade snöat massor sen i fredags så jag var tveksam om jag skulle följa med. Jag misstänkte att jag skulle köra fast en del så vi skulle vara tvungen attta enlätt väg. Kent och Erik fick bestämma så jag följde med, jag tror de ångrade sig sen. Jag körde fast en hel del såde fick inte leka så mycket som de kanske hade velat.
Fast jag var ju inte ensam om att köra fast.


Den där pricken i mitten är Kent


Och här är Kent och Erik, Erik körde fast

Inte riktigt samma sak men de körde fast.

När vi tagit oss tillbaka till stugan åt vi lite kålbulle till lunch och packade ihop alla saker.
Vi tog oss iväg vid halv fem. När vi kom till Strömsund stannade vi och åt pizza på Corner, eller vad det hette, det varriktigt gott!
Vi kom hem strax efter nio, då var det skönt att gå och lägga sig!

Riktigt skönt att ha sovmorgon idag också. Jag börjar inte förrän tre så jag har lite tid kvar innan jag måste gå till bussen. :)

Kommentarer
Postat av: karita

riktigt långt och fint inlägg =) Kålbulle är gott det =)

2008-01-29 @ 11:09:25
URL: http://bombos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0