Flykten över himalaya

Jag måste nog skriva ett inlägg till nu när jag ändå håller på.
Jag tror jag ska vara sjuk för att kunna skriva sådär mycket..
Fast jag vill inte vara sjuk nå mer nu!
Aja.. När jag blir frisk igen blir det inte så mycket att läsa igen skulle jag tro..
Så, nu är ni förvarnade.. ;)

Jag har läst en helt underbar bok!
Den är jättespännande.. Jag fick den i ett överaskningspaket från en bokklubb. jag skulle aldrig ha köpt den själv så jag är glad att jag tog det där paketet. Den är verkligen jättespännande.
Det handlar om barn från Tibet som tvingas i exil för att deras föräldrar av olika anledningar inte kan ha dem kvar hemma. Barnen skickas tillsammans med några vuxna, unga och en guide på en resa till fots över Himalaya. Den är omväxlande roliga och hemsk! Jag har lärt mig mycket som jag inte visste tidigare.
Det värsta med boken är att det har hänt på riktigt. Och barn skickas på såna här resor hela tiden. Det är jättevanligt. Hela tiden rikerar de att bli tillfångatagna av den kinesiska polisen. Det känns som att man känner barnen efter att ha läst den här boken.


"Omkring tusen barn från det ockuperade Tibet påbörjar varje år en strapatsrik vandring över Himalayas isklädda bergspass. Deras mål är Dalai lamas skolor i norra Indien. Där hoppas deras föräldrar att de ska möta en framtid i frihet. Men många av de små flyktingarna klara inte kampen mot hunger, snö och når aldrig resans mål.
Dokumentärfilmaren Maria Blumencron följde med Little Pema, Chime, Dolker, Dhondup, Tamding, Lhakpa och guiden Nima på deras vandring över bergskedjan i april år 2000. Hennes film Flykten över Himalaya blev flerfaldigt prisbelönt internationellt. Nu kommer boken där hon återger den fängslande berättelsen om de sex barnens mödosamma vandring.
Trots att barnen på sin väg utsätts för fruktansvärda risker och tvingas utstå separationens smärta anser deras föräldrar att exilen är det enda sättet för dem att få en bättre framtid. Flykten över Himalaya är en vacker och gripande bok om kärlek, mod och längtan efter frihet. "


Läs den!

image7


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0